Turneringar

Det arrangeras tre större turneringar under lanets gång. Turneringarna är:

Counter-Strike: Global Offensive, PUBG och League of Legends.

Det kommer även vara en del mindre turneringar så som Hearthstone och Super Smash Bros. Melee.

Allmänna regler

  • När du anmäler dig till en turnering så accepterar du automatiskt att din match kan komma att streamas.
  • Ansvariga crew för respektive turnering beslutar om eventuellt fusk, det är crews beslut som gäller.
  • Det är förbjudet att bruka alla former av hacks eller fusk i respektive spel, gör man det blir man omedelbart diskvalificerad.
  • Alla deltagare bör uppföra sig sportsligt (med andra ord bete sig) och respektera andra deltagare samt arrangörer. Förolämpningar och olämpligt beteende kan straffas av arrangörerna.
  • Alla former utav fusk kommer att granskas och straffas av arrangörerna.
  • Alla deltagare erkänner arrangörernas rätt att ändra på reglerna utan förvarning.
  • Varje lag och spelare i tävlingarna bör se till att ha sina spel uppdaterade inför sina matcher. Att bli tvungen att patcha är inte en lämplig orsak att fördröja tävlingen.

Hearthstone

  • Alla deltagare måste ha ett eget Battle.Net konto.
  • Alla deltagare måste ha tre separata decks av tre separata klasser.
  • Alla matcher är bäst av 5.
  • 90 sekunders turer.
  • Du har 5 minuter på dig att välja deck tills nästa match.
  • Du har 10 minuter på dig att komma till din match annars blir du diskvalificerad.
  • Du är tillåten skriva egna anteckningar under spelets gång.
  • Om matchen skulle sluta oavgjort spelas matchen om med samma uppsättning av kort.
  • Det är inte tillåtet att modifiera kortlekarna under turneringens gång.

Super Smash Brothers Melee
General Rules

  • Game Settings: 4 Stocks, 8 Minute Time Limit.
  • Items are disabled.
  • Stalling with moves such as Jigglypuff’s Rising Pound or Peach’s Wall Bomber is banned.
  • Glitches such as Ice Climbers’s Freeze Glitch and Mewtwo’s Soul Stunner are banned.
  • Pause option is disabled in the game menu. If left on, accidental pausing mid match forfeits a stock.
  • You may not choose any stage you have won on during a set, unless agreed by both players.
  • A tie is determined by most stocks, and then if still tied, by percentage. If percentage is tied, the match is fully replayed.
  • Playing as Master Hand is banned.

Doubles Rules

  • Friendly Fire enabled.
  • Life stealing stocks from a teammate is allowed.
  • Stage List
  • Neutral Stages
    • Final Destination
    • Battlefield
    • Yoshi’s Story
    • Dream Land
    • Fountain of Dreams [Singles Only]
    • Pokemon Stadium [Doubles Only]
  • Counter-Pick Stages
    • Pokemon Stadium [Singles Only]
    • Kongo Jungle 64 [Doubles Only]

Match Procedure

  1. Players select their characters. Either player may choose to Blind Pick. In this case, each player secretly tells a third player their character before picking with the third player verifying their selections.
  2. Players play Rock-Paper-Scissors. Winner chooses between selecting controller port or first Stage Strike.
  3. Players take turns removing stages from the Neutral Stages list above based upon the results of the previous rule. The first player to strike removes one(1) stage from the list, the second player removes two(2), and the first player then chooses from the remaining two(2) stages.
  4. The players play the first match of the set.
  5. Winning player of the preceding match bans a stage from the full list of stages, both Neutral and Counter-Pick. Does not apply to Best of 5 sets.
  6. The Losing player of the preceding match picks a stage for the next match. Cannot choose the stage banned in the previous step, nor a stage they’ve already won on during this set, unless agreed.
  7. The winning player of the preceding match may choose to change characters.
  8. The losing player of the preceding match may choose to change characters.
  9. The losing player of the preceding match may change their controller port.
  10. The next match is played.
  11. Repeat Steps 5 through 10 for all subsequent matches until the set is complete.

Counter-Strike: Global Offensive

  • Pool play format, best of 1. Map bans som vanligt.

  • Från varje pool går 1 eller 2 lag vidare till slutspel som spelas i ett best of 3 single elimination bracket. Finalen är best of 5.

  • Varje map är best of 1, 15 rundor per sida, upp till 30 rundor med undantag för övertid.

  • In-game nickname registreras tillsammans med laget.

  • Servrar: FACEIT 128-tick

  • Map pool

    • de_Dust2

    • de_Cbble

    • de_Nuke

    • de_Inferno

    • de_Mirage

    • de_Train

    • de_Cache

Server Settings:

  • Warmup (optional):

    • mp_maxrounds 200

    • mp_maxmoney 60000

    • mp_startmoney 60000

    • mp_buytime 15

    • mp_freezetime 0

    • mp_forcecamera 1

    • Overtime(MR3):

    • mp_maxrounds 6

    • mp_startmoney 10000

  • Live match settings:

    • mp_startmoney 800

    • mp_roundtime 1.75

    • mp_roundtime_defuse 1.75

    • mp_freezetime 15

    • mp_buytime 15

    • mp_forcecamera 2

    • mp_maxrounds 30

    • mp_c4timer 35

    • v_pausable 1

    • ammo_grenade_limit_default 1

    • ammo_grenade_limit_flashbang 2

    • ammo_grenade_limit_total 4

  • Bo3 matcher och map pools:

    • Team A removes one of the 7 maps;

    • Team B removes one of the 6 remaining maps;

    • Team A removes one of the 5 maps;

    • Team B removes one of the 4 maps;

    • Team A picks one of the 3 remaining maps and that map will be played as the first map;

    • Team B picks one of the 2 remaining maps and that map will be played as the second map;

    • The last map will be, if needed, played as third map.

  • Bo5 Matcher och map pools:

    • Repeat, varannan map tills sista rundan.

In-game regler:

  • Inga scripts är tillåtna. Inga fusk tillåtna (aimbot, wallhack, triggerbot, speedhack och så vidare).

  • Inga glitches eller buggs är tillåtna att utnyttjas.

  • Inga silent-plants, inga un-defusable bombs (gäller ej plants som kräver klättrande på andra spelare).

Övriga regler

  • Om ena laget inte är redo efter 10 min av första kartans start förlorar laget första kartan.

  • Om laget inte är redo efter 20 min av första kartans start förlorar laget matchen.

  • Är det något tekniskt fel måste det rapporteras det omedelbart till en turneringsansvarig.

  • Spelare ska använda samma namn som de registrerat sig med för turneringen. Detta namn ska användas under hela turneringen. Detta betyder inget namnbyte.

  • Alla matcher ska recordas med demo och minst en representant från crew ska åskåda matcherna, antingen på plats bakom spelarna eller i spelet via spectate mode.

Rocket League

  • Varje verklig person med en validerat Steam- eller PSN-användare får delta i tävlingen.

  • Ett lag måste vara minst 3 spelare. Det är tillåtet att ha 1 sub, men bara i 1 match.

  • Turneringen kan komma att spelas i ett round robin format, alternativt double elimination format baserat på mängden deltagande lag.

  • Genom att registrera ditt lag, garanterar ni att ni har tillgång till plattformen turneringen hålls på.

  • Steam- eller PSN-namn får ej bytas under turneringen.

  • Det är lagets ansvar att skapa sina matcher med motståndarna. Om det tar för lång tid för lagen att skapa sin match, har Crew rätt att gå in och antingen döma walk over eller skynda på matchens start.

  • Om en spelare disconnectas är det upp till laget om de vill fortsätta matchen. En restart efter att en spelare disconnectats måste godkännas av bägge lagen.

  • Om en allvarlig bug uppstår ska matchen genast avslutas och spelas om. Om ett lag vägrar en rematch, bör buggen spelas in så att Crew kan avgöra vidare konsekvenser. Det är förbjudet att använda buggar för att vinna.

  • Inga Rocket League-tools utom Steam, PSN och Rocket League får användas under en match. Alla hacks är förbjudna.

  • Ett spel avslutas när:

    – Ett lag har fler mål än det andra efter 5 minuter

    – Efter Overtime om matchen är oavgjord

    – När majoriteten av ett lag medvetet lämnat

    – När Crew avgör det.

  • Det vinnande laget måste anmäla matchresultatet till Crew. Det förlorande laget måste också godkänna det samtidigt till Crew.

Overwatch

  • Rule set: Competitive
  • High bandwidth: On
  • Game mode:
    • Pool play: Best of One
    • Quarterfinals & semifinals: Best of Three
    • Finals: Best of Five
  • Map bans:
    • The higher seed starts the map banning until one (during pool play), three (during quarter- and semifinals) or five (during finals) maps remain.
    • The highest seeded team will be chosen to start the pick & ban phase. Contestants ban maps until number of maps needed. Maps are played in the order they were picked.
  • Available maps: King’s Row, Numbani, Watchpoint: Gibraltar, Dorado, Hanamura, Temple of Anubis, Volskaya, Nepal, Lijiang Tower, Hollywood, Ilios, Route 66 & Eichenwalde.
  • Hero selection limit: 1 per team. All heroes are allowed.
  • Disable kill cam: On
  • In case of a tie on Assault, Hybrid or Escort a preset Best of One Control map is to be played. The team that captures the first objective fully, on the first point of the control map will win the tied map.
    Please note: Control maps picked in from the map pool are to be played as a Best of Five.
  • General rules
  • One substitute is allowed to play for your team during the tournament, starting with the next series. Substitutes cannot begin playing in a series that has already begun.
  • Please resolve any problems that might occur before a match starts. Connection or hardware problems during a match could lead to disqualification if it proves difficult to solve. The match must be played with the right settings. Make sure all players are eligible to play.
  • In the case that a player(s) disconnects, the team is allowed to continue to play the match at a disadvantage. If both teams agree and speak with a tournament admin, the match can be restarted.
  • Participants can choose to forfeit a match if they wish. Forfeiting will result in loss of the match.
  • Use of all forms of cheats, scripts or otherwise advantage-granting third-party tools and applications is subject to immediate disqualification of the offending team.

21 reaktion på “Turneringar”

      1. T-shirts? verkligen? antar att ni har pengar kris eller något, senaste åren har det vart DH-Biljetter. att gå från DH-Biljetter(1050kr) till T-Shirts(50-150kr) är ganska konstigt

        1. DH-biljetter finns fortfarande som pris, men i år vill vi ge dem till CS:GO-turneringen för att skapa lite variation!

  1. Hej jag anmälde mig nyss till CSGO tuneringen, och WildWolf i vårat lag ska heta Spoon istället. Går det å fixa? 😉

  2. Tja är de ett skämt eller? Så du menar att man ska betala 250kr för att komma in och sen bara vinna en tshirt? På rikigt alltså ryck upp er!

    1. Första pris för vinnarna är biljetter till Dreamhack Vinter 2015. Andra pris är butterfly-knivar i stål, fast utan egg.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *